Käytännössä ilman varusteita ei saa milloinkaan lähteä ajamaan, sillä enduro on upea,

tervehenkinen laji, mutta jokaisessa lajissa on kuitenkin aina omat riskinsä. Offroad-lajeissa ei ole lain asettamaa ikärajaa, joten maailmalla, kuten Suomessakin, on paljon juniori-ikäisiä motocross- tai enduroharrastajia. Lajeja voi harrastaa siis myös junioritasolla, kunhan ajotoimintaan ei sisälly kilpailua, vaan kaikki tapahtuu harrastuspohjalla.

Lajia aloitteleville niin sanotuille pikkujunnuille valmistettujen pyörien pakoputkesta saattaa nykyään löytyä myös niin sanottu kuristeprikka, jonka avulla pyörän maksiminopeus pysyy aluksi vain 10 kilometrissä tunnissa. Kuristeprikan voi ottaa halutessaan pois juniorin taitojen kasvaessa, jolloin myös nopeudet kasvavat. 50-kuutioisella pyörällä pääsee parhaimmillaan mopon nopeutta eli noin 40–50 kilometriä tunnissa.

Kaasu pitää kuitenkin aina säätää, jolloin juniorin vanhemmat tai toinen heistä päättävät, paljonko kaasu voi avautua. Lapsi voi harjoitella pyörän hallintaa joko omassa kotipihassaan tai paikoissa, joissa se on turvallista ja sallittua.

Offroad-lajien aktiiviset harrastajat vertaavat lajia polkupyörällä ajoon, jossa nopeudet ovat kovemmat, mutta lapsella on vastaavasti enemmän suojavarusteita yllään. Suojavarusteista tärkein, ja pakollinen, on kypärä, mutta myös ajosaappaat ja -hanskat, kyynär- ja polvisuojat sekä rintapanssari ovat todella tärkeitä. Varusteiden tehtävänä on aina suojata kuljettajaa sekä kaatumis- että onnettomuustilanteissa ja käytäntö on hyvä opettaa lapselle pienestä pitäen.

Offroad-lajien harrastaminen kohottaa kuntoa ja antaa paljon

Kilpaa ajettaessa kuljettajalta vaaditaan yleensä täydellistä omistautumista lajille. Harjoittelu

sekä kunnon ja varusteiden ylläpito vievät aikaa, mutta aikaa löytyy aina, kun lajia rakastaa. Offroad-lajien harrastaja saa olla raikkaassa luonnossa samanhenkisten ystävien parissa ja kunto nousee usein kohisten offroad-lajien parissa. Useampi offroad-lajien harrastaja pitää kuntoaan yllä harrastamalla myös muuta liikuntaa, kuten pyöräilyä, juoksua tai uintia.

Moottoriurheilu on turvallinen harrastus

Offroad-lajit, kuten enduro, sopivat kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta. Ennen lajin aloittamista on hyvä hankkia perustietoa, jota löytyy paitsi monista kirjoista ja oppaista, myös erityisesti netin pohjattomasta tarjonnasta. Tarjolla on lajiin liittyviä keskustelufoorumeita, offroad-videoita, tietoa ajamisesta, ajovarusteista, ajopaikoista, pyöristä, vakuutuksista ja kaikesta harrastukseen liittyvästä maan ja taivaan välillä.

Panosta turvallisuuteen

Käytä aina ajaessasi ajovarusteita. Kypärä on pakollinen ajovaruste ajon aikana. Vastuullinen

kuljettaja käyttää myös erilaisia tukia ja suojia, joiden käytöstä on suuri apu mahdollisissa kaatumis- ja muissa onnettomuustilanteissa.

Kerhojen on tärkeää käydä omassa toiminnassaan turvallisuusasiat läpi kaikkien uusien harrastajien kanssa, sekä muistuttaa tasaisin väliajoin myös kokeneita ja pitkään lajia harrastaneita ajajia voimassa olevista velvoitteista. Turvallisuussäännöt on hyvä kerrata ennen harjoituksen tai kilpailun alkua. Edellä mainittu koskee luonnollisesti myös jokaista lajin harrastajaa itseään ennen ajotreeneihin, harrastetapahtumiin tai kilpailuihin osallistumista. Käytännössä harrastuksen turvallisuus on pitkälti kiinni kuljettajan asenteesta ja muiden radalla harjoittelevien kunnioittamisesta.

Ensiaputaitojen opetteleminen ja hallitseminen

Moottoriurheilun harrastajan on todella tärkeää osata kaikki ensiavun perustiedot-

ja taidot,

jotta nitä voi tarvittaessa soveltaa käytäntöön. Onnettomuustilanteessa kannattaa pysyä itse rauhallisena ja tehdä tarvittavat ensiaputoimenpiteet tilanteen vaatimalla tavalla. Hätäpuhelun soittaminen välittömästi on tärkeää. Puhelussa kerrotaan mitä on tapahtunut ja miten paikan päälle pääsee. Hätäpuhelua ei saa milloinkaan katkaista ennen kuin hätäkeskuspäivystäjä antaa siihen luvan.