Moottoripyörät kiehtovat ihmisiä sukupuolesta riippumatta. Keväällä, kauniiden ilmojen alkaessa, liikenteessä näkyy ajoittain runsaasti kaksipyöräisiä. Nykyään moottoripyöräily kiehtoo yhä useampia, joten ei muuta kuin toteuttamaan toiveet hankkimalla moottoripyörän ajokortti.

Ajokortin saa autokoulusta ja luokat ovat seuraavat:

-A1-luokka antaa oikeuden ajaa kevytmoottoripyörää

-A2-luokka antaa oikeuden keskikokoisten moottoripyörien ajoon

-A-luokka tarjoaa oikeuden myös niiden kaikkein isoimpien moottoripyörien ajamiseen ja hallintaan.

Moottoripyörä ei ole lälläripyörä

Aivan niin, eli moottoripyörä kuuluu ajoneuvoluokkaan L3e, joka edustaa kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Luokassa pyörän kaikki renkaat ovat siististi peräkkäin samassa linjassa.

Markkinoilla on myös sivuvaunulla varustettuja moottoripyöriä, jolloin moottoripyörä kuuluu ajoneuvoluokkaan L4e ajoneuvo. Mopoksi sanotaan moottoripyörää, jonka suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 45 km/h ja iskutilavuus enintään 50 cm3.

Ajovarusteet

Ajaessaan moottoripyörällä, sen kuljettaja ja mahdollinen matkustaja tarvitsevat kunnon ajovarusteet. Suurin osa moottoripyöristä on yksipaikkaisia, joten läpikäymme nyt ajovarusteita vain kuljettajan osalta.

Ajovarusteiden tarkoitus on suojata kuljettajaa ajon kuluessa paitsi rajuilmoilta, sateelta ja tuulelta, niin myös tiestä lentäviltä pikkukiviltä tai ilmassa lentäviltä hyönteisiltä. Kaatumis- ja onnettomuustilanteissa kuljettajan ajovarusteet suojineen ja vahvikkeineen suojaavat vammoilta ja ruhjeilta.

Kypärä on tärkein ajovaruste, jota ilman kenellekään ei ole mitään asiaa liikenteeseen. Kypärän visiirin tehtävänä on suojata myös kasvoja, ja erityisesti kuljettajan silmiä. Ajolasit suojaavat myös silmiä ajon aikana. Moottoripyöräilijälle kypärä on siis aina pakollinen ajovaruste, jonka jälkeen ajopuku, ajokengät, selkäsuoja, rintapanssari, ajokengät ja ajokäsineet kuuluvat myös olennaisina osina motoristin varustuksiin liikenteessä.

Moottoripyörien historiaa Suomessa

Suomessa moottoripyöriä on ollut jo lähes kahdensadan vuoden ajan. Moottoripyöriä on siis ollut viime vuosisadalla jo hieman ennen autojen vallankumousta. Ensimmäinen moottoripyörämainos julkaistiin Tamperelaisessa Aamulehdessä 4. toukokuuta vuonna 1895.

Ensimmäinen suomalainen moottoripyörän omistaja oli viipurilainen insinööri Carl Wahl vuonna 1895, jonka jälkeen myös tamperelainen insinööri Peter von Nottbeck kertoi omistavansa moottoripyörän. Tarina kertoo, että kyseiset moottoripyörät olisi tuotu Suomeen samanaikaisesti.

Moottoripyörä hyväksyttiin Suomessa liikennevälineeksi vuonna 1905. Vuonna 1906 Suomesta löytyi jo ensimmäisiä moottoripyöräkauppiaita, kuten AB Otto Brandt Oy ja Stockmannin Polkupyörävarasto.

Himoitut veteraanipyörät

Suomessa ja maailmalla on runsaasti veteraanipyörien harrastajia. Museorekisteriin moottoripyörä hyväksytään, kun se on 25 -vuotias. Nykyään kaikkien museoajoneuvojen verotus – siis myös veteraanimoottoripyörienkin – toimitetaan aina autoverolain mukaisesti. Tällöin autoveroa kannetaan 30 % ajoneuvon omasta arvosta, joka tarkoittaa normaalisti kauppahintaa.

Internetistä löytyy useita veteraanimoottoripyörien foorumeita sekä veteraanimoottoripyöräkerhojen osoitteita. Kerhot järjestävät yhteistä tekemistä, kuten ajotapahtumia ja kokoontumisia, joihin naispuolinen motoristi saa ilmestyä vaikkapa tyylikäs halloween meikki kasvoillaan. Eli ainakin syksyisin, jolloin kerhojen toiminta on yleensä vilkasta.

Veteraanit maailmalla

Upeat brittipyörät ovat maailmalla olevista veteraanipyöristä niitä kaikkein arvokkaimpia. Esimerkkinä voidaan mainita tyylikäs, vuosimallin 1939 Vincent HRD Series-A Rapide. Maailmalla on myös muita himoittuja ja todella harvinaisia veteraanipyöriä, kuten vuosimallia 1937 oleva Brough Superior 1,096 cm3 11-50 hv, jossa sekä kestävän vaihdelaatikon, että tyylikkään rungon ja polttoainetankin numerot natsaavat yhteen.

Nykyään huutokaupoissa, sekä Euroopassa että erityisesti Amerikassa voi tavata todella suosittuja ja harvinaisia veteraanipyöriä. Esimerkkinä on vuoden 1928 Indian Type 401, joka omaa todella mielenkiintoisen historian. Kyseinen pyörä salakuljetettiin Tsekkoslovakiasta juuri Berliinin muurin murtumisen aikoihin, jonka jälkeen se restauroitiin kokonaan.

Suosittuja veteraanipyöriä ovat myös muun muassa japanilaiset Clymer -veteraanipyörät, sekä Honda ja Kawasaki -merkkiset pyörät. Veteraanipyöristä haluttuja ovat myös Norton, Commando ja Triumph -merkkiset englantilaiset pyörät, sekä viimeisen päälle tyylikäs saksalaispyörä DKW.