Moni meistä motoristeista laittaa pyörän talviteloille heti ensimmäisten yöpakkasten iskiessä. Mutta entä jos kertoisin, että ajokausi ei välttämättä päätykään siihen? Talvipyöräily Suomen upeissa, joskin haastavissa olosuhteissa on täysin mahdollista, ja jopa uskomattoman palkitsevaa, kunhan siihen varustautuu oikein. Kyse on ennen kaikkea asenteesta – siitä kuuluisasta suomalaisesta sisusta – ja oikeista varusteista sekä pyörän huolellisesta valmistelusta. Oletko valmis haastamaan itsesi ja kokemaan moottoripyöräilyn uudella tavalla? Tässä artikkelissa pureudumme syvälle talvipyöräilyn maailmaan ja jaamme parhaat vinkit, jotta sinäkin voit nauttia kaksipyöräisen vapaudesta ympäri vuoden.

Valmistautuminen talven haasteisiin

Talvipyöräilyn kaksi suurinta haastetta ovat pureva kylmyys ja petollinen liukkaus. Kun ajoviima tunkeutuu luihin ja ytimiin ja tienpinta muuttuu arvaamattomaksi, oikea varustautuminen nousee avainasemaan paitsi mukavuuden, myös turvallisuuden kannalta. Kylmät sormet kangistavat otteen hallintalaitteista ja yleinen vireystila laskee nopeasti, jos keho pääsee kylmettymään. Toisaalta kesärenkaat menettävät pitonsa jo lämpötilan laskiessa lähelle nollaa, tehden ajamisesta vaarallista. Valmistaudutaan siis yhdessä kohtaamaan talven tuomat haasteet!

Pukeudu lämpimästi kerroksittain

Kylmyyttä vastaan taistellaan tehokkaimmin kerrospukeutumisella. Aloita laadukkaalla, kosteutta iholta siirtävällä aluskerrastolla. Lisää väliin lämmittävä kerros, kuten fleeceä, ja viimeistele kokonaisuus laadukkaalla, tuulen- ja vedenpitävällä ajopuvulla. Muista, että talvella toiminnallisuus on ulkonäköä tärkeämpää; tärkeintä on pysyä lämpimänä ja kuivana. Erityisesti vedenpitävyys on kriittistä, sillä märissä vaatteissa kylmettyminen voi olla todella vaarallista. Panosta laadukkaisiin, lämpimiin ja vedenpitäviin ajohanskoihin ja -kenkiin. Monet kokeneet talviajajat vannovat sähkölämmitteisiin varusteisiin nimeen. Lämmitettävät hanskat, sukat, liivit ja jopa alushousut voivat muuttaa hyisen ajokokemuksen nautinnolliseksi seikkailuksi. Myös kypärän alle puettava kommandopipo tai kauluri estää tehokkaasti viiman pääsyn iholle kaulan ja niskan alueelta.

Valitse oikeat renkaat talvikeleille

Liukkauden voittamiseksi alle tarvitaan kunnolliset renkaat. Kesärenkaat kovettuvat kylmässä ja menettävät pitonsa jo lämpötilan laskiessa alle +7 asteen. Vaikka varsinaisia, kaikille pyörämalleille sopivia sertifioituja talvirenkaita on markkinoilla rajallisesti, enduro- ja adventure-pyöriin on saatavilla M+S (Mud+Snow) -merkittyjä renkaita. Niiden kumiseos ja kuviointi on suunniteltu tarjoamaan parempaa pitoa kylmissä ja vaihtelevissa olosuhteissa. Nämä hyväksytään usein lainsäädännössäkin talvirenkaiksi moottoripyörille, vaikka tietoja talvirengasvaatimuksista onkin ollut liikkeellä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että M+S-renkaiden pito ilman nastoja on todellisella jäällä heikko. Jäisillä teillä nastarenkaat ovatkin lähes välttämättömät turvallisen pidon varmistamiseksi. Muista tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti, sillä kylmä ilma laskee painetta. Oikea rengaspaine on avainasemassa hyvän ajettavuuden ja pidon kannalta. Kuten asiantuntijat muistuttavat, renkaiden syvemmät urat ja lamellit auttavat veden poistumisessa ja parantavat pitoa liukkailla pinnoilla.

Hanki lisämukavuutta ja turvaa tuovat varusteet

Pukeutumisen ja renkaiden lisäksi on muitakin varusteita, jotka tekevät talviajosta miellyttävämpää ja turvallisempaa. Lämmitettävät kahvat ja istuin ovat monen talviajajan suosikkeja, sillä ne tuovat lisälämpöä erityisesti pitkille matkoille. Pienet kädenlämmittimet hanskojen sisällä voivat myös auttaa pitämään sormet toimintakykyisinä. Hyvä näkyvyys on pimeinä talvikuukausina elintärkeää, joten varmista, että pyöräsi valot ovat kunnossa ja harkitse tehokkaampia lisävaloja. Muista myös nesteytys ja energiansaanti – keho kuluttaa enemmän energiaa pysyäkseen lämpimänä kylmässä. Pidä siis mukana lämmintä juotavaa termospullossa ja energiapitoista välipalaa. Hyödylliset kommunikointijärjestelmät voivat olla kullanarvoisia yhteydenpitoon ajokavereiden kanssa tai avun hälyttämiseen tarvittaessa. Ja jos suunnittelet pidempää reissua, tarkista sääennusteet huolella – kuten Euroopan talvireiteillä, sää voi muuttua nopeasti ja yllättäen.

Huolehdi pyörän tekniikasta

Akku on yksi talven kriittisimmistä komponenteista. Kylmä sää rasittaa akkua huomattavasti, ja perinteinen kesäakku ei välttämättä jaksa pyörittää kylmää, jäykkää moottoria. Harkitse siis tehokkaamman talviakun asentamista tai varmista ainakin nykyisen akun moitteeton kunto ja lataustaso. Ylläpitolaturi on hyvä investointi akun kunnossapitoon, vaikka ajaisitkin säännöllisesti. Myös nesteiden pakkaskestävyys on ehdottomasti tarkistettava. Varmista, että jäähdytysnesteessä on riittävästi pakkasnestettä moottorin suojaamiseksi jäätymiseltä. Moottoriöljyn kunto on myös syytä tarkistaa. Lyhyillä ajomatkoilla kylmässä säässä moottori ei välttämättä saavuta optimaalista käyntilämpötilaa, jolloin öljyyn voi kertyä kondenssivettä. Tämä heikentää öljyn voiteluominaisuuksia ja lisää moottorin kulumista. Öljynvaihto ennen talvikauden alkua ja mahdollisesti tiheämpi vaihtoväli talviajon aikana voi olla paikallaan. Vaikka monet talvikunnostusvinkit keskittyvätkin pääasiassa pyörän säilytykseen, monet periaatteet, kuten nesteiden tarkistus ja akun hoito, pätevät myös aktiiviseen talviajoon.

Suojaa pyöräsi suolalta ja ruosteelta

Tiesuola on yksi talvipyöräilyn suurimmista vihollisista. Se syövyttää metalliosia armotta, erityisesti kromia ja alumiinia. Pyörän suojaaminen korroosiolta on siis ensiarvoisen tärkeää. Ennen talvikauden alkua pyörä kannattaa pestä ja vahata huolellisesti. Metalliosat voi suojata tarkoitukseen sopivilla aineilla, kuten erityisillä moottoripyörille tarkoitetuilla korroosiosuoja-aineilla (esim. ACF-50, Scottoiler FS 365), silikonispraylla tai suojaavalla vahalla. Ajojen jälkeen, erityisesti jos tiet ovat olleet suolattuja, pyörä on syytä pestä mahdollisimman pian haalealla vedellä suolaveden ja lian poistamiseksi. Älä kuitenkaan pese pyörää kuumalla vedellä heti pakkasesta tultuasi, sillä äkilliset lämpötilanvaihtelut voivat olla haitallisia. Anna pyörän kuivua ilmavassa paikassa pesun jälkeen; lämmin autotalli voi itse asiassa kiihdyttää suolan aiheuttamaa korroosiota, jos kosteus jää muhimaan pyörän rakenteisiin. Ketjut vaativat myös erityistä huolenpitoa talvella. Puhdista ja voitele ketjut säännöllisesti laadukkaalla ketjurasvalla, joka kestää kylmää ja kosteutta.

Onko pyörätyypillä väliä?

Kaikki moottoripyörät eivät sovellu yhtä hyvin talviajoon. Vaikka periaatteessa millä tahansa pyörällä voi ajaa talvella oikein varusteltuna, tietyt pyörätyypit ovat luonnostaan parempia haastavissa olosuhteissa. Kuten Suomen moottoripyöräkulttuurista kertovat artikkelit osoittavat, dual-sport- ja adventure-pyörät (ADV) ovat erittäin suosittuja Suomessa juuri niiden monipuolisuuden ja kyvyn selviytyä vaihtelevissa maastoissa ja sääolosuhteissa ansiosta. Niiden jämäkämpi rakenne, pidemmät joustovarat ja pystympi ajoasento tekevät niistä usein vakaampia ja helpompia hallita liukkailla pinnoilla. Lisäksi niihin on yleensä paremmin saatavilla karkeakuvioisia renkaita tai nastarenkaita. Esimerkiksi Suzuki V-Stromin kaltaiset pyörät ovat osoittaneet luotettavuutensa ja suorituskykynsä jopa arktisissa olosuhteissa, mikä tekee niistä hyviä valintoja myös talviseikkailuihin.

Turvallisesti ja nautinnollisesti tien päällä talvella

Kun varusteet ja pyörä ovat kunnossa, on aika keskittyä itse ajamiseen. Talvella ajaminen vaatii erilaista ajotekniikkaa ja ennen kaikkea rauhallista ja ennakoivaa asennetta.

Aja pehmeästi ja ennakoi

Kaiken A ja O on pehmeys ja ennakointi. Vältä äkkinäisiä liikkeitä – kiihdytykset, jarrutukset ja kallistukset tulee tehdä rauhallisesti ja hallitusti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kaasun ja jarrujen rauhallista käyttöä, äkkinäisten ohjausliikkeiden välttämistä ja katseen pitämistä kaukana tiessä, jotta ehdit havaita liukkaat kohdat ajoissa. Pidä reilusti suurempaa turvaväliä muihin tielläliikkujiin, sillä jarrutusmatkat voivat olla huomattavasti pidempiä liukkaalla pinnalla. Pyri lukemaan tienpintaa jatkuvasti ja ennakoimaan liukkaat kohdat, kuten sillat, varjoisat paikat ja risteykset. Ole erityisen varovainen autojen jättämien urien kanssa; ne voivat olla petollisen liukkaita ja niihin joutuessa pyörän hallinta voi vaikeutua. Jos joudut uraan, hidasta vauhtia rauhallisesti ja ohjaa pyörä varovasti pois urasta. Vaikka joskus puhutaan renkaiden lämmittämisestä ajon alussa, sen käytännön merkitys talvipakkasilla on vähäinen. Renkaita voi yrittää ‘lämmittää’ ajamalla rauhallisesti ensimmäiset kilometrit, mutta tämä ei korvaa kunnollisia talveen sopivia renkaita eikä merkittävästi paranna pitoa äärimmäisen kylmässä.

Huolehdi näkyvyydestä ja havainnoi ympäristöä

Näkyvyys on toinen tärkeä turvallisuustekijä pimeinä ja lumisina talvikuukausina. Aja aina valot päällä, myös päiväsaikaan. Puhdista ajovalot ja visiiri säännöllisesti loskasta ja liasta. Huurtumaton visiiri tai Pinlock-kalvo (visiirin sisäpuolelle kiinnitettävä kalvo, joka muodostaa ilmataskun ja estää tehokkaasti visiirin huurtumista) on lähes välttämätön varuste talvella. Pidä katseesi pitkällä tiessä ja tarkkaile ympäristöäsi aktiivisesti. Muista, että myös muut tielläliikkujat saattavat havaita sinut huonommin huonoissa sääolosuhteissa.

Hallitse haastavat tilanteet ja harjoittele

Ryhmässä ajaminen voi lisätä turvallisuutta talvella, sillä useampi silmäpari havaitsee paremmin vaarat ja apu on lähellä, jos jotain sattuu. Ryhmässä ajaessa on kuitenkin tärkeää säilyttää riittävät turvavälit ja ajaa oman taitotason mukaan, ei ryhmän paineesta. Talvipyöräilyä ei suositella aivan aloittelijoille; on hyvä hankkia vankka ajokokemus kesäolosuhteissa ennen talvikeleille siirtymistä. Vaikka jäisillä ja lumisilla teillä ajamista kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää, joskus olosuhteet voivat yllättää. Paniikkiin ei kuitenkaan pidä joutua. Jos kohtaat yllättäen erittäin liukkaan osuuden, hidasta vauhtia rauhallisesti moottorijarrutusta hyödyntäen ja vältä äkkinäisiä ohjausliikkeitä. Pidä katse siellä, minne haluat mennä. Jos mahdollista, aja rauhallisesti lähimpään turvalliseen paikkaan ja odota olosuhteiden paranemista. Jäärata-ajo (ajetaan nastarenkailla jäädytetyllä radalla) on Suomessa suosittu tapa harjoitella pyörän hallintaa äärimmäisen liukkaissa olosuhteissa ja se voi antaa arvokkaita taitoja myös maantieajoon talvella.

Talvipyöräily on asennekysymys – löydä oma tapasi nauttia

Yhteisöllisyyttä ja erilaisia ajotapoja

Talvipyöräily ei ole kaikille, ja se on täysin ymmärrettävää. Se vaatii erityistä varustautumista, huolellisuutta ja tietynlaista asennetta – sitä kuuluisaa suomalaista sisua. Mutta niille, jotka ovat valmiita haasteeseen, se voi tarjota unohtumattomia kokemuksia. Hiljaisemmat tiet, upeat lumiset maisemat ja tunne luonnonvoimien keskellä ajamisesta luovat ainutlaatuisen tunnelman. Talvipyöräily on myös yhteisöllinen laji. Tapahtumat, kuten Suomen Talviralli, kokoavat yhteen samanhenkisiä motoristeja jakamaan kokemuksia ja testaamaan rajojaan äärimmäisissäkin olosuhteissa. Yhteishenki ja avuliaisuus korostuvat, kun ajetaan haastavissa olosuhteissa.

Aktiivista ajoa tai huolellista säilytystä

Talvella voi harrastaa monenlaista moottoripyöräilyä. Maastoajo, kuten enduro tai trial, tarjoaa loistavan tavan pitää ajotuntumaa yllä ja harjoitella tekniikkaa suojaisemmissa olosuhteissa. Jäärata-ajo nastarenkailla on jännittävä ja vauhdikas laji, joka kehittää pyörän hallintaa äärirajoilla. Myös rauhallisempi talvimatkailu upeissa maisemissa on mahdollista, kunhan reitti suunnitellaan huolella ja varusteet ovat kunnossa. Jokainen voi löytää oman tapansa nauttia moottoripyöräilystä myös talvella. Ja jos talvipyöräily ei kuitenkaan tunnu omalta jutulta, pyörän huolellinen valmistelu talvisäilytykseen varmistaa, että se on iskussa heti kevään koittaessa. Muista tällöin ainakin pestä pyörä huolellisesti, täyttää teräksinen polttoainetankki (muovinen tyhjennetään), lisätä polttoaineen stabilointiainetta, irrottaa akku ja säilyttää se lämpimässä paikassa ylläpitolaturissa tai ladata sitä säännöllisesti, sekä nostaa rengaspaineita hieman tai asettaa pyörä pukeille. Tarkemmat ohjeet löydät esimerkiksi kattavasta artikkelista talvisäilytyksestä. Älä siis anna talven lannistaa, vaan tartu rohkeasti haasteeseen tai valmista pyöräsi odottamaan seuraavaa ajokautta – pääasia, että intohimo kaksipyöräisiin elää!