Ratamoottoripyöräily tarkoittaa aina asfaltoiduilla kilparadoilla moottoripyörillä ajettavia kilpailuita. Vauhdikasta ja jännittävää moottoriurheilulajia hallinnoi kansainvälinen moottoripyöräliitto FIM.
Lajin pariin tulleilta kuljettajilta vaaditaan hyvää fyysistä ja henkistä kuntoa. Kaiken kaikkiaan MotoGP osakilpailujen saaminen Suomeen on todella upeaa, ja tekee lajia tunnetuksi kaikkialla Pohjoismaissa.
Tunnetuimpia ratamoottoripyöräilijöitä maailmanlaajuisesti ovat muun muassa italialainen Valentino Rossi ja Dani Pedrosa. Suomalaisille mainetta, kunniaa ja tunnettavuutta on tuonut ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio. Sivuvaunupyörien keskuudessa suomalaisista kuljettajista on kansainvälisesti menestynyt useimpien tuntema Pekka Päivärinta.
Ratapyörät
Ratapyörät on tarkoitettu ainoastaan ratamoottoripyöräilyyn ja lajin parissa tapahtuviin kilpailuihin.
Ratamoottoripyörien valmistuksessa käytetään aina huipputason teknologiaa ja alan viimeisintä tietotaitoa. Pyörät testataan yksityiskohtaisesti hyvin tarkkaan ennen niiden ottamista kilpailukäyttöön. Lajin tehokkaimmat kaksitahtiset kilpapyörät ovat 250-kuutioisia ja saavuttavat huipussaan jo yli 100 hevosvoiman tehon. Tehokkaimmat nelitahtiset kehittävät jopa 265 hevosvoimaa ja huikean, eli parhaimmillaan noin 350 km/h, huippunopeuden.
Ratamoottoripyöräilyn kilpailuluokat
Kansainväliset kilpailuluokat ovat: MotoGP, Moto3- ja Moto2.
- MotoGP
MotoGP:n maailmanmestaruussarjassa kilpaillaan kolmessa luokassa: MotoGP1, -2 ja -3.
Pyörät edustavat kussakin luokassa tekniikan huippua. MotoGP-sarjaa on kilpailtu jo vuodesta 1949. 1960-luvulla lajin pariin lisättiin uusi luokka, eli 50-kuutioiset.
Tunnettuja suuria moottoriurheilun nimiä ovat muun muassa Jim Redman ja kaksinkertainen
maailmanmestari Gary Hocking sekä Mike Hailwood ja Giacomo Agostini. Mainetta
ja kunniaa ovat kansainvälisesti nauttineet myös Phil Read, suomalainen Teuvo Länsivuori,
Dieter Braun sekä peräti 13-kertainen tunnettu maailmanmestari Angel Nieto.
- Moto2-luokka
Vuonna 2010 250-kuutioisten luokka muutettiin uudeksi luokaksi, jossa käytetään Hondan toimittamia 600-kuutioisia nelitahtisia moottoreita.
- Moto3-luokka
Vuonna 2012 125-kuutioisten luokka muutettiin Moto3-luokaksi, jossa käytetään 250-kuutioisia moottoripyöriä.
Ratamoottoripyöräilyn legenda Jarno Saarinen
Jarno Saarinen on edesmennyt lajin legenda. Hän nousi maailmanlaajuiseen kuuluisuuteen
vuonna 1972 voittaessaan 250-kuutioisten TT-ajon maailmanmestaruuden. “Paroni” oli jo vuonna
1971 ajanut hopealle 350-kuutioisissa ja pronssille 250-kuutioisten pyörien kisassa. Lajin mestaruustaisto tapahtui 1970-luvun alkuvuosina suomalaisen Jarno Saarisen ja italialaisen
Renzo Pasolinin välillä. Molemmat kuljettajat kuolivat samassa onnettomuudessa Italian Monzassa vuonna 1973.
Turvallisuus
Lajissa panostetaan ennen kaikkea turvallisuuteen, joten ratojen suunnittelussa otetaan aina paitsi kilpailijat, myös yleisö ja toimitsijat mahdollisimman hyvin huomioon.