Museoajoneuvoksi rekisteröitävä pyörä katsastetaan ja viranomainen laatii pyörästä
rekisteriotteeseen museoajoneuvomerkinnän.
Rekisterissä oleva ajoneuvo
Museorekisteröitävän ajoneuvon ollessa jo rekisterissä, omistajan pitää muutoskatsastaa ajoneuvo, kuten veteraanipyörä. Veteraanipyörä tarvitsee rekisteröintitodistuksen lisäksi katsastuksen yhteydessä asiantuntijan antaman museoajoneuvolausunnon.
Rekisteröimätön ajoneuvo
Suomalaisilla moottoripyöräharrastajilla on paljon vielä rekisteröimättömiä veteraanipyöriä. Yleisesti suositellaan, että kaikkien upeiden ja arvokkaiden veteraanipyörien pitää saada arvonsa
mukainen kohtelu laittamalla ne museorekisteriin. Käytännössä, jos rekisteröimätön ajoneuvo, eli veteraanipyörä tullaan rekisteröimään museoajoneuvoksi, ajoneuvo pitää laittaa rekisteröintikatsastukseen, jonka yhteydessä omistajan pitää esittää virallinen museoajoneuvolausunto.
Veteraanpyörien entisöinti on arvokasta kulttuurityötä
Museorekisterissä olevat autot on vapautettu ajoneuvoverosta. Samanlainen linjaus pitää saada myös museomoottoripyöriin, joilla ajetaan maksimissaan sama 30 päivää vuodessa, kuten museoautoillakin. Tämä suunnitelma on myös yhdenvertaisuuslain vastaista, koska tällä verolla eri ajoneuvoharrastajia kohdeltaisiin eri tavoin.
Suomalaisilla moottoripyöräilijöillä on yleisesti paljon enemmän pyöriä kuin yksi moottoripyörä. SMOTO:n tietojen mukaan määrä on 1,7 moottoripyörää per harrastaja. Monilla näistä pyöristä ajetaan hyvin vähän, ja niiden arvo on tyypillisesti selvästi alle 5000 euroa.
Museomoottoripyörämerkkejä
Museomoottoripyörämerkkejä ovat esimerkiksi Jawa Sport, Husqvarna WR, Honda Monkey, Tunturi Super Sport, Norton ja Tunturi Pappa, Ariel 500, Suzuki GT. Legendaarinen 1980-luvun Honda Monkey on tehnyt paluun ja omistajina sekä käyttäjinä tällä nostalgisella mopolla ovat yleensä keski-ikäiset miehet.