MotoGP-kuninkuusluokka on tunnettu ympäri maailman ja tuhannet ihmiset seuraavat

kyseiseen sarjaan kuuluvia kisoja usein paikanpäällä, sillä laji on todella suosittu ympäri maailman. Mikä parasta, kisapaikoilla kuulee livenä sekä pyörien äänen että voi nähdä kuljettajat aitoina omina itsenään ennen kisaa lähtötelineissä valmiina kamppailemaan voitosta.

Sarjassa kilpaillaan joko kaksitahtisilla tai nelitahtisilla pyörillä, joissa kaksitahtisen

kuutiotilavuus on 350–500 cm³, kuten aikaisemmassa 500-luokassa, ja nelitahtisten moottoreiden

taas vastaavasti 350–990 cm³. Kummatkin ovat yleensä olleet sarjassa melko tasaisesti edustettuna,

mutta viime vuosina nelitahtisia pyöriä on ollut enemmän.

Pyörien vähimmäispaino riippuu aina niissä olevien sylinterien lukumäärästä. Parhaiksi

menestyjiksi ovat kisoissa osoittautuneet monet neljä- ja viisisylinteriset konstruktiot.

Moottoripyörän vähimmäispainot ovat normaalisti:

  • Enintään 2 sylinteriä omaava pyörä: 133 kg
  • 3 sylinteriä omaava pyörä: 140,5 kg
  • 4 sylinteriä omaava pyörä: 148 kg
  • 5 sylinteriä omaava pyörä: 155,5 kg
  • 6 sylinteriä tai enemmän omaava pyörä: 163 kg

MotoGP-pyörät kehittävät nykyään jopa yli 210 hevosvoimaa ja niiden mahtavat huippunopeudet ovat noin 340 km/h. Kuljettajat harjoittelevat aika-ajojen ja erilaisten testausten merkeissä lähes koko ajan, sillä ajaminen on kuljettajien työ, ja tallit vaativat tulosta niin kuin kaikkialla muuallakin. Monille kuljettajille ajaminen ja kaikki siihen liittyvä on rakas elämäntapa, johon halutaan panostaa. MotoGP-pyörien tekniikka kehittyy jatkuvasti vuodesta toiseen.