Enduro on moottoripyörien luotettavuusajo. Kuljettajat taituroivat mitä erilaisimmissa maastoissa tiukan minuuttiaikataulun mukaan. Myöhästyminen aikatarkastusasemalta tietää sakkominuutteja. Reitin varrella on erikoiskokeita, joiden aikojen perusteella kuskien paremmuus ratkaistaan. Sekunteja mitataan niin motocrossradoilla, liukkailla nurmiradoilla kuin kunkin järjestäjämaan maaston mukaisella pätkälläkin. Portugalissa saattaa joutua ajamaan jyrkkiä vuorenrinteitä, kun taas Suomessa ylitetään soita kaksipyöräisellä.

Menestystä Suomesta ja maailmalta

Menestyneimpiä suomalaisia endurokuljettajia kautta aikojen ovat Juha Salminen,

Kari Tiainen, Samuli Aro ja Mika Ahola. Korkein kilpailutaso on Enduron maailmanmestaruussarja, kun taas arvostetuin yksittäinen kilpailu ja samalla maajoukkueiden MM-kilpailu on kansainvälinen kuuden päivän ajo ISDE. Se järjestettiin Suomessa Haminan ja Kotkan seudulla vuonna 2011. Suomessa ajetaan Enduron Suomenmestaruussarjaa.

Endurokilpailut voivat olla lyhyitä päivän mittaisia kilpailuja tai jopa kuusi päivää kestäviä kilpailuja,

kuten ympäri maailmaa tunnettu ISDE Six Days -MM-joukkuekilpailu. Kilpailukalustona toimivat kaksi- tai nelitahtiset 125cc–500cc bensiinikäyttöiset enduromoottoripyörät, jotka täyttävät Trafin poikkeusluvan huomioiden liikenteeseen käytettävän moottoripyörän vaatimukset. Bensiiniä pyörässä on noin kymmenen litraa ja vaihteistoöljyä 1–1,5 litraa.

Enduron ympäristöön vaikuttavat päästöt ovat pääasiassa melupäästöjä, joita kontrolloidaan tarkasti. Jokaisessa kilpailussa mitataan kaikkien kilpailuun osallistuvien pyörien melutasot, eivätkä ne saa ylittää maksimikierrosluvulla kahden metrin etäisyydellä 112 dB rajaa. Käytännössä enduropyörällä ajetaan kilpailussa huomattavasti pienemmillä kierroksilla, joten melupäästö on kokonaisuudessaan alhainen, eikä aiheuta merkittävää kuormitusta ympäristölle.

Endurolajit

Muihin moottoripyörillä ajettaviin endurolajeihin lukeutuvat Cross Country ja Enduro Sprint.

Cross Country on yhteislähdöllä ajettava endurolaji, jossa kilpailijat kiertävät 5–10 kilometriä pitkää

rataa noin 2 tunnin ajan. Laji sijoittuu perinteistä enduroa pienemmälle alueelle ja sitä ajetaan pääasiassa samanlaisilla pyörillä kuin enduroa. Cross Country on moottoripyörällä maastossa ajettava kestävyyskilpailu. Kilpailijan keskinopeus saa olla maksimissaan 55 km/h. Kilpailureitit sijaitsevat yhtenäisellä alueella, eivätkä reitit saa ylittää yleisen liikenteen teitä. Enduro Sprint on perinteisen enduron kaltainen kilpailu, mutta se ajetaan aina lyhyempikestoisena kilpailuna ja lyhyemmällä reitillä.